Motivasjonstabell: en ny måte å nå mål

Motivasjonstabell: en ny måte å nå mål

Dessverre er vår ferie snart over. Det var en rolig og koselig ferie i den grad det kunne være det.
Det ble ikke noe sydentur, men vi hadde en fin tur til Bjørneparken og Hjorteparken, hvor vi koste oss masse.

Fra neste uke blir hverdagen spennende, vi starter med barnehage-levering (føler det kan bli tøft for Anna Sofia etter 4 uker hjemme sammen med oss!) og med kontor (det blir også tøft for meg som har jobbet hjemmefra siden mars).

Fra i morgen vil jeg prøve en ny måte å nå mål (ble inspirert av en jeg følger på Instagram).

Jeg er en liste-person, alltid skriver liste over oppgaver, hva som må handles, hva jeg ønsker meg i gaver eller hva vil jeg oppnå. Lister hjelper meg å ha oversikt over hva som skal gjøres og hva vil jeg nå, siden jeg er ofte setter nye mål.

Motivasjonstabellen er en mix som hjelper med å nå bestemte mål med daglig gjennomføring av noen oppgaver.

Her kommer eksempel fra tabell som jeg lagde for meg med kort forklaring.

  • Det siste halvåret var preget av sykdom og jeg ikke er fornøyd med mitt utseende og form. Derfor har jeg satt meg ett mål – å like hvordan jeg ser ut. For å nå det må jeg starte med trening og pleie, så forhåpentligvis blir jeg glad igjen.
  • Jeg har masse ideer og tanker som jeg vil dele med mine lesere, men mangel på energi gjorde at bloggen ble satt litt på vent. Dette må rettes!
  • Å bo i et hus – det er ikke bare luksus, men en del ting man skal tenke på. Jeg vil ha et fint hus både ute og inne. Det kan kun nås med regelmessig rydding, vasking og vedlikehold.
  • Jeg ønsker å bygge familiens økonomi med riktige investeringer og inntekter. Det krever litt tid til å utforske, analysere og studere en del. Før vi fikk Anna var jeg aktiv med aksjer, men etter at vår lille prinsesse kom, ble det ikke noe tid igjen til det.

Modellen viser hvordan man gjennom små steg kan oppnå sine ønsker. Det betyr ikke at man skal jobbe med alle «oppgavene» hver dag, men velge for eksempel 3 oppgaver om dagen, minst 15 minutter hver.

 

Vi får se hvordan skal det fungere fremover 🙂

 

Liker du å skrive to-do-lister som meg?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *